گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۹۰۰۷۱۲ مورد

آشنایی با کلینیک نوار مغز مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسن(ع)

سه شنبه ٩ مرداد ١٣٩٧ ساعت ٢:١٨ ق.ظ   ( بازدید : 1653 نفر )


در راستای گسترش خدمات تشخیصی- درمانی و سهولت دسترسی بیماران به این خدمات به توضیح مختصری درباره واحد نوار مغز مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسن(ع) می پردازیم.
نوار مغز عبارتست از ثبت امواج الکتریکی مغز به وسیله الکترودها بر روی جمجمه و به دست آوردن اختلاف پتانسیل بین دو نقطه مغز.

آمادگی لازم برای انجام نوار مغز: 

  • شستشوی سر و تمیز بودن پوست سر ترجیحا از شب قبل

  • خشک بودن موها

  • خارج کردن گوشواره ها و وسایل فلزی

  • در صورت  stable بودن عدم مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشابه و مسکن از 24 ساعت قبل

  • به هیچ عنوان NPO نباشد

  • خاموش کردن موبایل

  • غذای بیمار حذف نمی گردد چون اختلال در سطح قند خون می توان سبب تغییر الگوهای امواج مغزی گردد  

  • 24 تا 48 ساعت قبل از انجام نوار مغز مسکن استفاده نکنید.  

  • شب قبل از انجام نوار مغز، بیدار خوابی داشته باشید و چندین ساعت نخوابید و در شرایط کم خوابی برای انجام نوار مغز مراجعه کنید.  

نحوه انجام نوار مغز:
در حالیکه بیمار نشسته یا بر روی تخت دراز کشیده ، هر دوچشم خود را کاملاً ببندد. در حین انجام نوار باید آرامش خود را حفظ کرده پلک نزنید، از کنار بیمار رد نشوید ،آب دهان را به زور قورت ندهید. تعریق بیمار ممکن است باعث جداشدن الکترودها شود .
پرستار الکترودهای کوچکی را با ژل به سر بیمار متصل می کند.
اگر چه برای انجام تست نوار مغز نیازی به تراشیدن موی سر نیست ولی سر باید کاملاً تمیز باشد  و محلی که الکترود قرار می گیرد از هرگونه چربی اضافه پاک باشد.
ممکن است از ژل مخصوص) 20TN( در محل اتصال الکترودها استفاده شود ) این ژل به صورت جامد می باشد و بعد از انجام نوار مغز باید سر بیمار با آب گرم شسته شود (تا این امواج به راحتی بتوانند دریافت شوند .با بررسی این امواج، پزشک، طبیعی و یا غیر طبیعی بودن آنرا گزارش می کند.
در هنگام انجام نوار مغز ، پرستار ممکن است از شما بخواهد چشم های خود را باز یا بسته کنید و یا اینکه به سرعت نفس بکشید و یا تنفس عمیق انجام دهید.
در مواردی که نوار مغز برای کودکان و نوزادان انجام می شود،گاهی نیاز است که به دستور پزشک برای کودک دارو(شربت کلروهیدرات) تجویز شود که صبح روز انجام تست در واحد نوار مغز به کودک شما داده می شود، تا حین انجام نوار مغز کاملاً خواب باشد. بسیاری از موارد غیر طبیعی امواج مغزی تنها وقتی که بیمار در خواب است دیده می شود.
در صورت همکاری کامل بیمار، زمان انجام تست حدود 40 تا 60 دقیقه می باشد .
نحوه نوبت دهی:

به صورت تلفنی و حضوری می باشد.
روزهای ایام هفته طبق برنامه اول ماه بین پزشکان تقسیم می شود.

جوابدهی:
در نوار مغز جوابها پس از 24 -72 ساعت توسط پزشک مربوطه ریپورت و تحویل بیمار داده می شود، در بیماران بستری بخشی، به بخش تحویل داده می شود و در مواقعی که اورژانسی بوده یا مشاوره باشد یاهماهنگی با پزشک مربوطه در همان موقع ریپورت انجام میشود.

واحد نوار مغز بیمارستان همه روزه به غیر از ایام تعطیل و عصر روزهای پنجشنبه از ساعت 19-8 آماده ارائه خدمت به مراجعین گرامی می باشد .

 


منبع : بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

















جستجو
شهادت حضرت رقیه (س) (۱۴۸۹۵ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...